Dagens Ridpass

Idag tränade jag för Vivi lite! Det gick i alla fall väldigt bra måste jag säga. Vi tränade jättemycket på min sits, mest tjat blev det nog om mina armar och händer. Jag har tendensen att ha armarna alldeles raka och då blir man ju stum och stel, sen så har jag gärna händerna i en ställning så att det tar tvärstopp i vår kommunikation mellan hand och bett liksom, det är det en tränare är till för att hjälpa!

I alla fall när jag började använda den rätta tekniken mot vad jag gjort innan, så kom Musse rätt hela tiden och sänka sig och försökte få upp ryggen.. Måste verkligen ha denna lektion med min sits i baktanken hela tiden när jag rider så vi kommer någon vart, så jag inte blir helt rak i armarna så hon blir spänd osv!

Tack så himla mycket för all hjälp jag får med Musse av dig Vivi, du är bääst! :D


Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

SV: Jag typ fintar dom, springer själv med höga knälyft, och då hakar dom på. :-) Smackar lite ibland om dom är trögstartad.

2012-02-11 @ 16:17:06
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

SV: Ja de är grymt kul! Speciellt en häst är aslätt att få med, för hon tkr de är svinkul att bli fintad. Och då hakar unghästen på och sen hakar min spring-brud på, och tillslut den lite "segare" hästen oxå. Men i hans fall så handlade det om att han inte alls fattade vad jag höll på med, så när jag väl fick igång honom vart det massor av bakut-sparkar och tokiga språng. :-D



Så när jag busade med dom häromdagen så kom ALLA igång direkt och vart helt galna, jag behöver inte göra nånting för att hålla igång dom typ. Haha. Så ibland måste dom förstå vad man håller på med först, innan dom kan börja leka tillbaka. :D

2012-02-11 @ 16:40:03
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: jossan

SV: Tack!! :) Jag har en superduktig tränare som gett mig tips och instruerat mig hur jag får Bellie lugn, och det är det jag fortsatt jobba med. Dvs låg, mjuk hand med mycket eftergift och lätta/ta i henne.



I början har jag bara travhoppat för att hon varit lugnast då. Tillslut har jag kunnat lägga in lite galopp oxå. Jag har använt mig av mycket svängar, jag har hoppat mycket på 8 volt så att det hela tiden händer något. Har använt mig av både hinder och travbommar så att hon innan hon hinner rusa iväg i galoppen måste ta trav för att trava travbommarna osv.



Sedan när hon gått att galoppera så fungerar det bäst för oss att lägga volter och forma runt volterna så att hon får varva ner och komma tillbaka. :-)

2012-02-11 @ 19:27:25
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Anonym

SV: Hon har orkat samla sig hela tiden, det har inte riktigt suttit i styrkan för oss, utan att hon varit så taggad efter vilan.



Men du kanske menar innan? :-) Hon har inte rusat särskilt mkt över huvudtaget, men i början när jag nyss lärt henne galoppskänkel så rusade hon väldigt mycket på uteritterna.



Övningar för att stärka bakkärran är klättring, övergångar, arbete i lång och låg form, studs/gymnastikövningar osv. :-)

2012-02-11 @ 20:12:06
Postat av: jossan

jag som svarade :P

2012-02-11 @ 20:12:21
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Bonnie

Raka armar problemet har jag också haft, tillsammans med omkullagda händer... Fick rida med ett spö lagt mellan tumme och pekfinger, väldigt effektivt då det är väldigt svårt att felvinkla handen och få för raka vinklar:)

2012-02-12 @ 08:32:04
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0